Tips til deg som lager egne annonser

Publisert October 23, 2023

av Josefin Söderqvist, B2B Marketing Specialist

Tips 1: Bli kjent med en standard annonse.

Det kan være lurt å ha litt kjennskap til kravene for en standard annonse før du setter i gang. Det finnes mange ulike annonseformater, men nedenfor finner du kravene for to av Schibsteds vanligste display formater: Board (mobil) og Netboard (PC og nettbrett).

  • Filformat
    • Board (mobil): 640×500 piksler
    • Netboard (PC og nettbrett): 580×400 piksler
  • Filstørrelse
    • Alle annonser i formatene nevnt over må som regel være under 100 kb for å bli godkjent.
  • Filtype
    • JPEG, HTML5 eller GIF.
Tips 2: Velg et tydelig budskap.

Mange av oss skummer gjennom nettsider på rekordtid. Vi ser kjapt på innholdet og enda kjappere på annonser. Et godt budskap må fange oppmerksomheten fort. Nøkkelen er å holde det kort og enkelt. Kom kjapt til poenget og unngå mye tekst.

For mye tekst gjør det vanskelig for leseren å oppfatte budskapet. Det kan skape “støy” i bildet og du risikerer at leseren scroller glatt videre, lykkelig uvitende om det du vil formidle. Vår anbefaling er at budskapet ikke bør overskride 80 tegn – men det kan gjerne være kortere!

Tips 3: Du kommer langt med et bra bilde.

Valg av bilder påvirker hvor mange som engasjerer seg med en annonse, men det kan være lett å kjenne at du trenger en fagutdannelse for å skape bra bilder. Men, så vanskelig trenger det ikke å være. Enkle valg kan ta deg langt.

  • Velg et bilde av høy kvalitet. Det bør være skarpt og ikke for mørkt, slik at motivet kommer tydelig fram.
  • Velg et bilde som er relevant for det du annonserer. Bilder av produkter, eller en situasjon som stemmer overens med det du annonserer, fanger ofte oppmerksomheten til kunder.
  • Ett bilde er ofte nok, men om du ønsker å vise frem flere produkter bør du ha flere. I alle tilfeller er det anbefalt å begrense antall bilder til fire.
Tips 4: Ha alltid en Call to Action (CTA).

En CTA er et element i en annonse som oppfordrer leseren til å utføre en handling – som regel en knapp – og er fokuspunktet i en vellykket annonse. Dette er knappen leseren skal klikke på for å gå videre til nettsiden.

Det er lurt å velge en kort og tydelig CTA per annonse.

Eksempler på typiske CTA-knapper:

 

  • “Bestill her”
  • “Les mer”
  • “Kontakt oss”
  • “Prøv gratis”

Har du fått med deg disse?