Et viktig mål for mange bedriftseiere er å få bedriften til å vokse. For å skape vekst og ta markedsandeler er det kritisk å skaffe nye kunder. Lettere sagt enn gjort, tenker du kanskje? Sant nok, det skjer ikke av seg selv, men du kommer langt med en enkel forståelse av den såkalte salgstrakten og hvordan du utnytter den.
Begrepet “salgstrakten” beskriver den prosessen man ønsker at potensielle kunder skal gå gjennom for å ende opp som en betalende og – forhåpentligvis – lojal kunde. Det finnes flere ulike varianter av salgstrakten der ute, men den består som regel av 4 ulike steg. La oss gå gjennom en standard salgstrakt, slik at du får litt feeling for konseptet.
Steg 1: Tiltrekk
Det første steget handler om å gjøre potensielle kunder oppmerksomme på at bedriften din finnes. Målet er å nå ut til de som ikke kjenner til bedriften din fra før. Dette kan du for eksempel gjøre med en annonsekampanje rettet mot en stor, generell målgruppe. Ved å gå bredt ut, når du flere med budskapet ditt.
Steg 2: Engasjer
Når du har gått ut bredt med informasjon om bedriften din, kan du rette fokuset mot potensielle kunder som har fått med seg budskapet. Kanskje de har klikket seg inn på nettsiden din, for eksempel. Nå har du sjansen til å fange interessen deres og engasjere dem. Tilby muligheten til å melde seg på nyhetsbrev, bli kontaktet angående nye tilbud, bestille befaring, eller lignende.
Steg 3: Vurdering
Det er ikke sikkert at en potensiell kunde velger å kjøpe noe etter å ha besøkt nettsiden din én gang. Mange bruker litt tid på å vurdere et kjøp av et produkt eller en tjeneste. Dette avhenger til dels av hva du selger. Å plukke opp en liter melk på matbutikken krever lite vurdering, men de fleste vil sannsynligvis prøvekjøre og sammenligne priser før de kjøper familiens nye bil. Det er veldig viktig å fortsette å være synlig og minne kundene på hva du tilbyr mens de vurderer!
Steg 4: Konverter
Når en kunde er klar til å handle bør kjøpsprosessen være så enkel som mulig. Det er også viktig at du er tilgjengelig, og følger opp kunden med relevant kommunikasjon før og etter kjøpet. Nyhetsbrev med relevante tilbud på utvalgte produkter kan gjøre susen om en kunde har vurdert et spesifikt produkt. Eller kanskje du kan vise frem produktene som en potensiell kunde sist kikket på når de returnerer til nettsiden din.