Dagens marked er dominert av digital markedsføring. Mange glemmer derfor hvor effektiv tradisjonell print-markedsføring kan være. Hva skjer om vi kombinerer disse to formene for annonsering?
Vi har sett at kombinasjonen av digital (Display) og print øker effektiviteten av digital annonsering med 2 %, og effektiviteten av print med 6%. De to formene for annonsering komplementerer hverandre og skaper bedre resultater.
Hvordan?
Våre lesere og abonnenter er mer positive til annonser i print-aviser enn i andre kanaler og denne positive følelsen kan smitte av på en digital annonse som kjøres samtidig.
En annonse som kjøres på print og digital treffer nemlig folk i ulike moduser.

Den digitale annonsen vil i de fleste tilfeller bli sett på en mobil, når mottakeren er på farten eller scroller formålsløst gjennom nyhetene. Inntrykket av annonsen vil derfor være mer umiddelbart, men mindre fokusert.
Print, på den andre siden, er et høyinvolveringsprodukt. Vi setter av tid i hverdagen til å lese avisen. Mottakeren er nysgjerrig, avslappet og fokuserer på innholdet. 87% av våre lesere oppgir at de legger fra seg mobilen når de leser papirutgaven av en avis*. Dette spesifikke lese-moduset som leserne befinner seg i gjør at inntrykket av annonsen er mer fokusert og mottakelig.
Påstanden om at print er gårsdagens nyheter stemmer ikke hos våre lesere. Hele 78% mener at det å lese papirutgaven inngår som en del av deres daglige rutiner.
Sjansen for at en leser kjenner seg mottakelig for- og interessert i en digital annonse øker altså om leseren også støter på en liknende annonse når den leser en papiravis. Dette kan du som annonsør utnytte ved å booke annonsekampanjen din både på print- og digitale formater i samme periode. Dette bidrar og til bredere dekning, større effekt og bedre utnyttelse av Schibsteds brede portefølje.
*Kilde: Leserundersøkelsen april 2023, for Aftenposten, Bergens Tidende og Agderposten.
Snakk med oss og å få et uforpliktende tilbud.
Våre rådgivere hjelper deg gjerne med å kombinere print og digital annonsering, for din neste kampanje.