A/B-testing: Lek deg til bedre markedsføring

Publisert June 30, 2024

av Anne Linn Helgedagsrud, Campaign Delivery Specialist

Har du noen gang lurt på hva som virkelig får kundene dine til å klikke på annonsen? Med A/B-testing kan du finne ut av det – og det er både enkelt og gøy! A/B-testing er en fin og kraftfull metode for å forbedre markedsføringen din.

A/B-testing går ut på at du setter to eller flere versjoner av en annonse, nettside eller CTA opp mot hverandre for å se hvilken annonse som stjeler showet. 

Her er hvordan du kan komme i gang med A/B-testing på en enkel måte:

1. Bestem målet ditt

 

Start med å klargjøre hva du ønsker å oppnå, enten det er flere klikk, bedre konvertering, eller noe annet. Et tydelig mål gjør det lettere å måle hva som gir best resultater.

2. Velg én ting å teste

For å få klare svar, bør du teste én ting om gangen – for eksempel endre overskriften, bildet eller fargen på en knapp (CTA). Dette gjør det lettere å identifisere hva som faktisk påvirker resultatene.

3. Analyser resultatene

Når testen er ferdig, sammenlign resultatene for å se hvilken versjon som fungerte best. Se på dataene for å avgjøre hvilken variant som oppnådde målet ditt. Bruk rapportverktøyet i Admarket for å få en oversikt.

4. Optimaliser og gjenta

Bruk innsikten fra testen til å forbedre fremtidige kampanjer. Juster annonsene basert på det som fungerte best, og fortsett med nye tester for å finjustere strategien din over tid.

A/B-testing er en enkel måte for små og mellomstore bedrifter å forbedre markedsføringsstrategiene sine. Med minimale ressurser kan du gradvis oppnå bedre resultater og sikre at markedsføringen din treffer målgruppen på best mulig måte.

Liker det! Hvordan gjør jeg det?

Svaret er enkelt: du bruker Admarket.

  • I Admarket kan du laste opp flere versjoner av annonsen din ved å klikke på “Rediger annonsemateriell”.
  • Trykk på “+” under format (board/netboard) for å laste opp en ny versjon.
  • Her kan du enten laste opp en ferdig annonsefil eller bygge en ny annonse under “Lag ditt annonsemateriell”.

Har du fått med deg disse?